آیا آب کرفس واقعا سبب لاغری می شود؟


بسیاری افرادی که برنامه کاهش وزن دارند، آب رفس را به عنوان یک چربی سوز مهم در برنامه تغذیه شان جای می دهند. اما سوالی که پیش می آید این است که آیا واقعا آب کرفس سبب لاغری می شود؟ در این مطلب به بررسی تاثیر کرفس در لاغری و کاهش وزن می پردازیم.

آیا آب کرفس واقعا سبب لاغری می شود؟

میس دم – کرفس دارای مواد معدنی  مانند منیزیم و پتاسیم است که برای آرامش اعصاب و بیماری های روحی مفید هستند. کرفس همچنین دارای مقدار زیادی ویتامینهای K و C است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و موجب کاهش تورم یاخته‌های بدن، سم‌زدایی و مبارزه با روماتیسم و بیماری‌های سرطانی می شوند. کرفس از معدود گیاهانی است که می‌توان آن را هم‌زمان با میوه‌ها و گیاهان دیگر مصرف کرد و برای گوارش مشکلی ایجاد نمی کند. یکی از دلایلی که این روزها سبب محبوبیت بیش از حد کرفس به خصوص در میان خانم ها شده است، بحث تاثیر کرفس بر کاهش وزن و لاغری است. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟ آیا کرفس واقعا تاثیری بر لاغری دارد؟

خوراکی های لاغر کننده حقیقت دارد؟

برخی افراد فکرمی‌کنند مصرف آب‌کرفس، شوید، چای سبز و …. چربی‌سوز است و باعث کاهش وزن بسیار می شود اما واقعیت این است که تا به امروز ماده‌ای که باعث لاغری شود، در دنیای پزشکی کشف نشده است .

در واقع خوردن هیچ ماده غذایی وزن را کاهش نمی‌دهد بلکه دریافت کالری کم است که به کاهش وزن و سوخت کالری های انباشته شده کمک می‌کند.

تاثیر کرفس بر تناسب اندام چگونه است؟

مصرف آب سبزی ها نظیرآب کرفس فقط به دلیل فیبر و آب فراوانی که دارد ممکن است باعث کاهش اشتها و کاهش جذب برخی چربی‌ها و دفع مقداری آب شود. ازاین روفرد تصورمی‌کند وزنش پایین آمده است اما در واقع این طور نیست.

آب سبزی‌ها به دلیل داشتن انواع فلاونوئید و آنتی‌اکسیدان‌ها، برای بدن مفید است ولی چربی‌سوز نیست مگرآن که فرد در توازن منفی انرژی باشد . به عبارت دیگر اگرانرژی دریافتی کمترازمقداری باشد که در بدن‌ سوزانده می‌شود، بدن ناچار خواهد شد ازمنابع چربی استفاده کند و چربی‌ها می‌سوزد اما اگر دریافت انرژی بیش ازمصرف آن باشد، چربی در بدن ذخیره می‌شود و خوردن هیچ ماده‌ غذایی نمی تواند این روند را متوقف ‌کند.

البته برخی ازترکیبات غذایی تا حدی می‌تواند سوخت‌وساز را بالا ببرد ودر صورتی که فرد ازیک برنامه غذایی صحیح پیروی کند، می تواند در روند کاهش وزن موثر باشد.

یک فرد سالم باید با توجه به کالری دریافتی درطول روز، بخشی از کالری مورد نیاز بدنش را از مصرف میوه و سبزی‌ها تأمین کند وبا توجه به این که فیبر موجود در میوه و سبزی برای سلامت دستگاه گوارش لازم است، درصورتی که فردی مشکلی از نظر سلامت ندارد، باید آن‌ها را به صورت تازه و سالم مصرف کند نه به شکل آب سبزی و آب میوه .

فقط در برخی شرایط که فرد به دلیل ابتلا به بیماری هایی، دچارکاهش اشتها شده است، می توان مصرف آب میوه یا سبزی را توصیه کرد.

توصیه مهم در رابطه با مصرف کرفس

مصرف روزانه و مداوم آب سبزی‌ها به ویژه کرفس به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود زیرا کرفس ازسبزی‌هایی است که اگزالات فراوانی دارد و تجمع اگزالات در بدن به ویژه در افرادی که کلیه سنگ‌ ساز دارند،می‌تواند باعث تشکیل یا بزرگ تر شدن سنگ شود. علاوه بر ایندریافت بیش ازاندازه اگزالات عاملی مهم درازبین رفتن عناصر دوظرفیتی مانند کلسیم، روی، فسفر، منیزیم و … است که برای بدن بسیار ضروری هستند و کمبود آن‌ها نیز برای بدن مضر است./الودکتر